rombongan cik alya

Selasa, 30 November 2010

xmau declare lagi ka?

eh? apehal aku wt entry yang sebegitu rumit utk aku rungkaikan... huhu... arini aku dikejutkan lagi dgn berita yang bleh memanaskan lantas menghangitkan bontot aku...(kata seerti bontot = pungkoQ).. huhu..

aku : A
dia : B


sebelum ketemu...


B : awak... mak suruh awak mai umah...
A : uik? xmau la... bkn apa.. kita kan baru berkawan.. nanti dah declare? sy pi la jumpa mak awak...


selepas kitorang dah makan2 dan melalak2 mcm orang gila (padahal suara dua2 mcm katak 00NG), dan aku dah dapat 'sesuatu'...


B : skrg ni nak declare lg ke x?
A : uik? kena declare dah ka?
B : xmau lg ka?
A : ala rilek la dulu.. umor baru nak masuk 22taun.. jauh lg perjalanan kita..
B : ok..
A : tp igt taw.. kalo kita xdeclare pn? xbermakna sy syg boy laen..
B : ok...


selepas 10minit perjalanan dgn keta si dia.. tiba di tempat park keta aku.. aku pun nak balik dah.. aku dan dia naek keta masing2.. dia maskod aku dari blakang..waah mcm anak raja plak aku... setibanya di rounbout..

henset aku berbunyi...

treeeet... treeett...( besala henset murah ja)

si dia kol...


B : nak jumpa ibu bleh dak?
A : ok2.. bleh..




wah.. terharunya aku...

dalam hati ku berkata : awak.. saya bukan xmau declare.. tp? biarlah time tu saya dah betul2 sygkan awak.. sy xmau sygkan awak sbb awak suka wt surprise kat saya... tp saya nak dgn seikhlas hati saya... jgn risau eh awak.. lgpun saya perlu pikiaq orang lain sama.. kalo saya ditempat 'dia'? mesti saya akan jd gila.. huhu.. xkan lari alya dikejar... saya xmcm dulu dah.. time skolah dulu saya laju bile berlari.. tp? skg xlg.. dah tembun..hoho... kalo jodoh xkemana kan awak?


p/s : patutkah declare kalo hati runsing?

Isnin, 29 November 2010

akhirnya.. menjelma jugak 'putera katak' aku

sat aku nak gelak dulu... hahahahahahah... aku teruja gila ni.. hah! sampai nak gila dah.. susah jadinya neh.. nak taw dak aku sronok sgt sbb pa? sebab mulai hari ni 29 November 2010.. Putera Katak aku akan menjelma kat tv3 pada setiap hari Isnin until Khamis tepat pukul 4.30 petang.. bagi yang bekerja dan xsempat nak tengok tu jangan risau okeh.. aku dah berunding ngan production dah.. diorang akan wat siaran ulangan pada pukul 8.30 malam kat tv9..




dah lama aku usha2 iklan Putera Katak ni... akhirnya crita ni ditayangkan jugak..(ewah.. cam pawagam plak).. kalo best? mau jgk aku layan sampai last episod.. harap2 best la.. crita2 dongeng camni mmg best p0n untuk budak2 macam aku ni!! sebenarnya aku syok sgt sbb sebelum ni aku ada wat entry pasai PUTERA KATAK... tup2 ada plak drama ni kat tv3.. haha.. tu yang aku syok sesangat ni...

tak silap aku? heroin crita ni Nora Danish... ala.. heroin ni nanti mesti kena cium 'si kodok' tu.. eeeiii geli2.. xpala geli pun.. janji ensem... hehe.. hero plak? aku xpasti samada Fazreen Rafi ataupun Zizan Nin.. harap2 Fazreen la.. sbb ensem... huhu.. kalo Zizan pun best jgk.. cuma 'pendek' jew.. upsss!!! tershashul plak...

nota katak : lagi unik kalo drama tu tajuk dia 'Putera Kodok'...

Ahad, 28 November 2010

g00d Luck to my adEQ

waszup... ari ni kitorang xpi memana pun.. sbb ari ni ari terpenting adeq aku, Nor Aini Naili bt 'ayah aku'.. dia ada interbiu utk kemasukan tahun 2011 kat sekolah SAINA..



aku xpi pun ikut dia.. mula2 tu niat nak ikut serta jgk la.. nak bg  semangat ka apa ka? kot sambil menyelam minum ayaq!! leh gak aku usha2 cikgu2 yang ensem kat SAINA tu.. haha.. tp malas la plak.. so? aku stay ja kat umah.. jaga umah.. almaklumlah umah aku xdak pakgad.. aku anak sulong.. so? aku la kena jadi mamakgad sementara 5 hari ayah xdak kat umah ni.. ayah aku pi mana? ayah aku pi MAHA INTERNASIONAL... huhu.. suarasa.. esok lusa balik la tu..

sementara ayah xdak? aku la kena jadi penolong ibu aku? ibu aku ketua darjah.. haha.. xleh r nak bagai2 sgt.. kena wat garang byk la dengan adik2 walaupun pada hakikatnya aku ni se0rang yang baik hati.. hehe.. betoi ni xtipu... dah.. berbalik pada crita pasai adeQ aku..

aku harap2 sangat dia dapat continue untuk secondary sc0l dia kat SAINA ja.. bukan aku nak dia jadi macam 'katak bawah tempurung'.. tp lebih dekat lebih bagus untuk diri dia sendiri.. aku pun xpernah nak pi jauh2.. dulu pun paling jauh pun aku bleh pi takat PERLIS ja.. tu pun teyak tektiap malam masa mula2 masuk tu.. huhu... entahla.. macam mana la aku nak kawen nanti.. xleh langsung berpisah dgn family ekspeseli ibu!!

so? aku xmau cakap bebanyak.. kat sini aku harap semoga adeQ aku dapat sambung study kat SAINA jela.. senang pun senang aku nak pi tengok nanti.. kot nak pi amik wak balik tektiap weekend ka.. huhu...


p/s : pokok sena kebanggaan kita sekolah yang mulia mencurahkan ilmu yang berguna.....

yang mana power?

aku skrg jarang update entry.. so? arini aku nak kongsi cket ngan korang..

dulu aku pernah tertengok klip cadbury ni kat iklan di telebesen... aku terus pikiaq? mesti diorang edit punya video ni bagi kening budak2 tu kasi boleh naik2 kiri ngan kanan... yang kat bawah ni versi orang puteh..


video


pastu baru2 ni.. aku ada terjumpa, tercurik (excuse me.. i mintak kebenaran okeh) dan tertarik kat video cadbury ni plak... tp kali ni version melayu punya.. baru aku percaya akhirnya.. mmg ada orang yang boleh buat kening camtu.. nampak sweet ja mamat2 yang dlm klip ni.. diorang sekolah mana eh? kalo aku jumpa mamat2 ni.. aku nak kasik cadbury sepapan!! tp yang 230g je la... ahaks!


video


bagi korang? yang mana lagi power ROOT ? versi malaysia ka versi owg kulit puteh?

Sabtu, 27 November 2010

bermulanya cuti

adeh.. kepenatan yang ketakterhinggaan... dalam pat lima hari ni aku xdan nak berbeloger.. bukan malas.. (tp ada la cket), cuma xberkesempatan ja.. aku ngan keluarga sedang sibuk bercuti.. ahaks.. xla bercuti.. tp berjalan2... tp bukan jalan taw! nek keta la.. lokasi? xla tempat jauh.. tp? tempat yang boleh release tension.. kemarin kitorang pi bermandi manda dan bersuka suki kat THE CARNIVAL kt SUNGAI PETANI.. agak best sbb dah lama xmain ayaq.. huhu.. agak2 tension ja.. hentak kepala kt lantai kolam tu.. baru rock!!

kami baru sampai

pondok besar (ubat batuk cap ibu dan anak)

keadaan sebelum terjun kolam

banyak game time kitorang mandi kat sana.. antaranya yang kitorang amik bahagian adalah sumo pelampung & istana pasir... game sumo pelampung? aku kalah.. damn!! tercium mulut aku dgn lantai kolam tuh!! yang istana pasir plak? kitorang namakan istana kitorang tu ISTANA TAKESHI.. kitorang dapat no3 beb.. kira ok lah tu... hadiah lumayan!! tp xtebus lagi pun..huhu..

sumo pelampung

tempat ke3 - istana takeshi

hadiah tempat ke3

balik rumah? dgn perasaan gembira dan sedih yang teramat... gembira sebab banyak lemak dah aku tinggai kat sana... hehe.. sedih sebab tgn dan tengkok aku sakit2, pastu rambut aku kasaq mcm dawai! caaaiit!!

aidid VS pelampung

tp semua tu xmembuatkan aku berputus asa dok terperuk kat umah ja hari ni.. kitorang tetap pi berjalan2 makan angin, makan ujan, lantas makan kenduri.. haha.. pastu kitorang pi menziarahi bakal menjadi sekolah adik aku.. haha.. baru bakal ja.. belum betoi2 lagi.. kalo aku? nak ja bagi dia ngaji kat SAINA tu.. dekat pun dekat.. kentut pon den leh dongar!


tempat yang kitorang ziarahi

fuhhh!!! mmg gila punya jalan la.. tp tetap x puas jgk.. letih pun letih la.. janji happy.. bukan senang nak cuti.. setaun skali ja.. walaupun dekat.. tp mmg best la.. agak2 esok kitorang nak pi mana lagi ha? hehe.. ada 4 hari lagi..


p/s : biar penat asal puas!!

Rabu, 24 November 2010

kalo pakai dashing baru bleh ligan keta.. jum pkai dashing..

baru2 ni aku agak terkejut beruk bila tengok satu iklan ni... x silap aku iklan ni baru lagi kot? entah la.. xpun aku yang ketinggalan zaman sbb baru tengok iklan ni.. Remy Ishak pelakon 'Nur Kasih' tu jadi duta produk Dashing plak la wei.. aku pun x sangka.. igtkan pasaipa? tetiba ja dia dok pi ligan keta siap terjun2 bangunan gitu... rupa2nya nak bgtau yang dia pakai Dashing... laa.... agak2 la kalo nak wat iklan pun... kalo pakai Dashing boleh ligan keta erk? entah2 dia pun xpenah pakai produk tu pun... ha? yang tu aku no komen.. kalo nak taw? korang kena tanya dia sendiri la...

ha sudah sudah... pic2 ni aku rembat kat google ja... aku x mintak kebenaran pun..


Remy & Dashing

saya buleh ligan keta

saya memang pakai Dasing sejak azali lagi

so.. macam na plak dengan aku? aku pakai REXONA... leh ligan apa plak? keretapi? kapal terbang? xpun.. beskal ja? ada sesapa nak amik aku untuk jadi DUTA PRODUK REXONA x?



goodbye satria PDM3678...

arini hari 23/11/2010 hari last aku bersama dgn 'kamu'.. aku kemas2 'kamu'.. aku belai2 'kamu'.. aku tarik2 'kamu'.. huhu.. tapi apakan daya, aku terpaksa lepaskan 'kamu' pergi.. walaupun dalam keterpaksaan? ku relakan juga 'kamu' pergi... selamat tinggal satriaku..

aku xberdaya untuk buat apa2 untuk menyelamatkan 'kamu'.. aku tahu 'kamu' pun xrela meninggalkan aku.. dalam diam aku menangis sendirian.. (betoi ka?).. yang pastinya.. aku amat menyayangi 'kamu'.. ku harap suatu hari nanti kita akan bertemu kembali..

aku harap 'kamu' akan bahagia disamping tuan baru 'kamu'.. aku sedar aku bukan lah tuan yang baik buat 'kamu'.. tapi apakan daya ku? ohh tidak... selamat tinggal satriaku...


goodbye

satriaku.. kalaulah 'kamu' boleh membuka belog ni.. disini aku telah potretkan crita2 tentang 'kamu'.. tp sayang? 'kamu' xkan baca punya entry ku ini... (^-^)

entry sebelum ni..
PDM 3678 for sale!!
nasib si satria



kenangan bersamamu xkan ku lupakan... untuk sesapa yang bakal @pun dah telah memiliki PDM 3678.. tahniah kerana berjaya memiliki beliau...



p/s : hatiku tetap denganmu... walaupun kita xlagi bersama..



Selasa, 23 November 2010

se'TERUK'tur pero'GERAM' untuk sem depan... hehe

ok... di sini... saya Nor Analia bt Noor Habib... bernomber kad pengenalan... teeett.... hehe... nak bagi struktur program untuk sem depan kat kengkawan semua.. haha.. cepat cakap tima kasih dgn 'LIKE' kat bawah satgi.. kalo x like? alya tampaq laju laju.. haha... kasi lebam pipi..


se'TERUK'tur pero'GERAM'

tentera tentera ku yang terlibat dalam (se'TERUK'tur pero'GERAM' untuk sem depan') ni adalah?

siti syazwani
nursriayu khauthar
siti hajar
hanisah
ummi atiqah
mohd naim
mohd coki
baem
yuhairi
amin mayo'nise' haha

tgk tajuk entry ni ja... anda mesti pelik kan kawan kawan? kenapa alya tulis mcm tu? huh.. napa erk? (se'TERUK'tur pero'GERAM' untuk sem depan... hehe) entahla.. yang pastinya alya dapat rasakan.. betapa TERUKnya kita sem depan.. pastu bila ada esetment banyak ja? mesti pakat2 send sms kat kawan2 kita yang kita GERAM sgt2 sbb esetment banyak!! haha.. betapa 'best' nya nanti... xdapat ku bayangkan... ngee...

p/s : daftar sebelum 30hb taw!!
        yg benar : 'BOSS'nia hesegovina... hehe

Isnin, 22 November 2010

PDM 3678 for sale!!

salam semua.. sebenarnya rini aku nak wt 'lelong' cket.. nak pomot la katakan... ada sesapa yg teringin nak pakai keta satria x? second hand jela.. kalo nak jum tengok bawah ni... aku ada capture sedikit TERbanyak pic2 keta yang kitorang nak jual ni.. korang tgk la..

dah dekat seminggu 'beliau' jd pameran'

keseorangan ja 'beliau'

bagi sesapa yang belum ada keta tu.. bleh la beli... yang dah kawen dan mempunyai anak dlam 3orang? maybe pyh la cket.. dgn anak2 lg.. pintu ada dua ja.. yang belum kawen tu? bleh la beli.. tambah2 kalo mamat2 ensem yang bwk keta cenggini.. peerrrggghhh.. komfom awek syg(kalo awek tu mata duitan la) !!! haha..

murah x? kira ok la tu..

untuk yang nak kawen @pun baru kawen? bagi yang belum ada keta sendiri... kiranya time ni baik punya la nak beli pun.. kalo bini korang nak branak? xkan la nak bawak bini korang naik moto ja pi hospital? huh... xkan plak nak pinjam keta kwn? keta mak bapak? huhu... so? pikir2kanlah... aku xtaw nak pomot camna ni...

pic posisi depan

pic posisi blakang (bontot beliau)

posisi kiri

posisi kanan

seperti yang aku tulis ni.. kalo korang berminat? korang blehla tepon nombor yang aku bagi ni.. 0194568039(noor habib)... kalo korang nak mintak kurang ka hapa ka? mintakla... dah tulis kat citu pun harga "BOLEH DIRUNDING" kan? huhu... roktex pun ada setaun lg tempoh... kira korang xyah bayaq dah la... ujung taun dpn baru renew roktex..


p/s : keta MR. BEAN xdak ka?

Ahad, 21 November 2010

ku sangkakan panas sampai ke petang.. rupanya ujan di tengah hari..

aku terkejut tgk pic ni... macam lukisan pun ada.. macam realiti pun ada... cuba korang tengok betoi2? pic ni di capture oleh kwn aku... jannah nama dia.. dia capture pic ni sbb time ni cuaca mendung.. nak ujan lebat.. tp? bila aku teliti teliti.. kat keta yg depan tu.. napa ada bayang2? cakap time tu mendung, ribut nak ujan.. tp? ada bayang2 panas kat keta tu? apehal....maybe ujan panas kot?


macam lukisan la plak aku tengok

nota kaki : mesti sedap kalo pekena nasik ujan panas...

Sabtu, 20 November 2010

Gelap!! Keluarkan Aku... Ya Allah!!

ari ni aku xsempat nk on9... so? yg ni ja aku sempat.. hehe.. copy n paste! aku dah mintak kebenaran la bai.. haha.. ok2.. stat sedih cepat! renungkanlah...

Hari berganti hari.Keadaanku semakin tenat...

....

Tubuhku sejuk terkaku seperti mayat di atas katil di salah sebuah hospital yang aku sendiri tidak tahu.
yang aku ingat aku sedang memandu kereta ayah,lalu bertembung dengan sebuah lori.

Dan darahku membasahi jalan..




....

Tapi selepas itu aku tidak ingat apa-apa.Pandanganku kabur.Tidak dapat ku pastikan siapa orang-orang yang berada di sekelilingku.Aku terasa dada ku teramat berat sesak menghimpit dan bahagian pinggangku sudah tidak berasa apa-apa lagi.

Tiba-tiba tanganku di pegang kuat.

"Mengucap sayang,,mengucap........Asyhaduallailahaillallah.. ......." ucapan itu dibisikkan ke telingaku di sertai dengan tangisan.

Itu suara ibu.manusia yang pernah mendodoikan daku semasa kecil,manusia yang pernah menyuapkan nasi ke dalam mulutku,manusia yang pernah memberi susunya serta yang pernah merotanku kerana degil.

"Bagaimana dengan keadaannya doktor?" Aku amati suara itu.Pasti itu suara abang.

"Tenat",jawab doktor dengan ringkas.

"Itu kata doktor bang,jangan berserah kepada takdir sahaja.Kita perlu usaha".

Sudah seminggu aku terlantar di wad ini,kenapa baru sekarang abang menjengah? datang lah ke sini,aku ingin berbicara denganmu. datanglah.....


Abang!! Bukakan mataku!!


Tapi mataku.......semakin gelap.Adakah aku sudah buta?

Tidak!!!!Aku tidak mahu buta.Aku masih ingin melihat dunia ini.

"Sabarlah dik,banyak-banyak ingatkan Allah."Abangkah yang bersuara tu?

Apa yang aku tanggung ini tidak semudah yang kau lafazkan,abang.Tolonglah adikmu ini.Tolong bukakan mataku.

"Tekanan darahnya amat rendah". sayup sayup kedengaran suara doktor.

Kedengaran juga ibu menangis teresak-esak.Ibu,kau hanya mampu menangis saja.dan bila tiba saatnya,kita akan berpisah.Tapi,ibu.....aku tidak mahu berpisah denganmu.Tolonglah ibu,selamatkan lah daku.

...

"Yassin.......".

Bacaan yassin terngiyang-ngiyang di telingaku.Aku tahu itu suara abang.Tetapi kenapa aku di perdengarkan dengan suara itu???

Apakah aku sudah menghampiri maut???????Aku takut!!!!!!!

Sedetik lagi sakaratul maut akan menjemputku! Sedetik lagi izrail datang. Sedetik lagi malaikat maut datang.

Aku di ambang sakaratul maut...... Aku semakin tegang dan semakin sendat nafas di dada.Ketika itu,aku tidak ingat apa-apa lagi.Aku tidak kenal sesiapa di sekelilingku.Tapi yang pastinya sekarang, aku berdepan dengan sakaratul maut.




"Tolong ibu,tolonglah aku, aku takut".Tapi rintihan ku tidak di pedulikan.Apa mereka semua sudah pekak? Aku di lambung resah,gelisah dan penuh kesah.
Mari cu... ikut nenek..

"Panas,dahaga,haus,panas........".

tapi tiada siapa pun yang peduli.Nenekku datang,"Nenek............".
 
"Kau dahaga cu,kau lapar cu,mahu air??Ini gelas penuh air madu,
kalau cucu mahu masuk syurga,minum air ini".

"Ibu......". Ibuku datang, Ibu menggoyangkan buah susunya.

" Ini ibumu.Air susu ini membesarkanmu, nak.Buangkan islam, matilah dalam agama yahudi.....". 

''Ayah.......kau datang ayah.......".
"Matilah dalam agama yahudi anakku.matilah dalam agama nasrani Itulah agama yang membantu kau masuk ke syurga".

"Nenek....ibu.....ayah.......suara kau kah tadi??Kenapa kau berubahlaku??Atau suara syaitan yang ingin memurtadkan aku??

"Mengucap sayang,mengucap.Asyhaduallailahaillallah.......".
Ucapan itu diajukan sekali lagi ke telingaku.Itu suara ibu.Tapi lidahku sudah menjadi kelu.

Manusia-manusia berjubah hitam datang."Mari ikut kami".

manusia-manusia berjubah hijau datang membawa bersamanya payung hijau,katanya"Mari ikut kami".

Cahaya putih datang.datang hitam. Datang sinaran kuning.Cahaya merah datang ."Apa ini,apa ini?.


AKULAH SAKARATUL MAUT!!!

Jeritan yang paling menakutkan pernah aku dengar!! Allahhhhhhhhhhhhh, sakitnyaaaaa!!!

Tubuhku seakan ditarik dan gegendang telingaku pecah mengeluarkan nanah kuning pekat.

Kedinginan menjalar,merayap perlahan-lahan dari hujung kaki ke hujung rambut dan kini seluruh jasadku di selimuti sejuk.dan kemudian datanglah malaikat maut di hujung kepalaku.

"Hai jiwa yang keji,keluarlah dari kemurkaan Allah.......".
 Aku tersentak.Roh ku berselerak di dalam tubuhku.

Lalu,innalillahi wainnailaihi rajiuun....

Malaikat-malaikat yang menunggu sesayup mata memandang dan menghemburlah bangkai yang sebusuk-busuknya.




Tiba-tiba bau busuk menusuk ke hidungku,seperti bau sampah yang amat busuk. "Apa yang busuk ni?Tak adakah orang yang mengangkat sampah ni?Ah,busuknya,hanyirnya,hancingnya......".

"Assalamualaikum......". "Siapa yang memberi salam itu?". "Aku". "Kau siapa wahai pemuda???". Seorang lelaki tercegat di hadapan katilku.

Aku tidak pernah melihat orang yang sehodoh,sekotor,dan sebusuknya di dunia ini.

rambutnya yang tidak terurus,baju yang di pakai berlumut hijau,kuning,coklat dan entah apa-apa warna lagi,dari lubang hidung,telinganya dan mulutnya terdapat nanah dan darah pekat keluar.

Tanpa di pedulikannya......jijik,loya,aku rasa........teramat loya melihatnya.




"Kau tak kenal aku?". "Tidak,jawabku tegas.Mana mungkin aku kenal kau sehodoh dan sejijik ini".

"Aku sahabatmu,kau yang membuat aku hari-hari". "Bohong!".Aku menjerit sekuat hati.Biar semua penghuni wad ini mendengarnya.

"Aku tak kenal engkau!Lebih baik kau pergi dari sini".

"Akulah amalanmu yang keji..........".

Aku terdiam.Aku tidak mampu berkata apa-apa teringat kini,semuanya telah pernah ku dengar dan ku pelajari dulu.Segala dosa dan keburukan yang kita lakukan di dunia,akan di jelmakan dalam sebagai suatu makhluk yang teramat hodoh di hadapan kita di alam barzakh nanti.

Oh!Tuhan,aku banyak dosa.Aku memang lalai,cuai dan lupa dengan segala nikmat yang telah kau kurniakan.Solatku kerana kawan,dan bukannya ikhlas kerana Allah.Pergaulanku bebas,tak kenal muhrim ataupun tidak.tapi itu semua telah berlalu dan dan sudah terlambat untuk bertaubat..Apa yang aku harus lakukan!!!!!

Surah yassin yang abang pegang di letakkan di atas dahiku.Aku melihat kaklong dan kak ngah menangis.Aku juga lihat mata abah bengkak. Tiba-tiba badanku di sirami air.Air apa ini?????

"Tolong....sejuk!!!!Kenapa air ini berbau air kapur barus.Tolong jangan tekan perutku dengan kuat,sakit!!!!Kenapa ramai orang melihat aku???Aku malu......malu.....malu......!!!!!!".




Aku di usung ke suatu ruang.Aku lihat kain putih dibentangkan.Lalu diletakkannya aku di atas kain putih itu.kapas di bubuh di celah-celah badanku.

Lalu aku di bungkus satu demi satu dengan kain itu. "Nanti,tunggu!!jangan bungkus aku.Kenapa kalian semua buat aku macam ini?Tolong rimas....panas........".

Kemudian aku di letakkan di suatu sudut.Beberapa orang termasuk tok imam menyembahyangkanku.Kelihatan ayah dan abang berada di saf yang pertama.Tapi kenapa aku di sembahyangkan?

Bukan kah aku boleh sembahyang sendiri?

Aku teringat kata-kata ustazku dahulu. "Sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan". Dan kini baru aku sedar aku sudah tidak mampu lagi untuk mengangkat takbir,ruku',sujud dan tahiyyat.


Aku di angkat perlahan-lahan kemudian di letakkan di dalam kotak kayu.




Kotak apa ini?"Aku di usung oleh enam orang termasuk ayah dan abang.Aku diusung setapak demi setapak".

"Al-Fatihah!"Kedengaran suara tok imam.Kelihatan ibu,kak long,kak ngah dan lain-lain mengekori di belakang.tapi kemana dia bawanya aku?". Nun jauh di sana ,kelihatan tanah perkuburan kampungku.

"Ke situkah aku dibawanya?Tolong turunkan aku,aku takut!!!!!!". Setibanya di tanah perkuburan,kelihatan satu liang yang bersaiz dengan jasadku.Beberapa tangan memegangku,dan aku di turunkan ke dalam liang itu.

"Perlahan-lahan",aku terdengar suara tok imam memberitahu.

"Tolong keluarkan aku dari sini!Aku seram!!!".Kini aku berada di dalam liang kedalam enam kaki.Sedikit demi sedikit pasir dan tanah menutupiku.




"Tanah apa ini?". "Aduh sakitnya badanku di timbusi tanah".

"Innalillahiwa innailaihi rajiuuun.......Dari Allah kita datang,dan kepada Allah jualah kita kembali".

Kedengaran bacaan talkin dari tok imam.

"Sesungguhnya mati itu benar alam barzakh itu benar,siratul mustaqim itu benar,syurga dan neraka itu jua benar........".

Sayup sayap aku terdengar tok imam terus membaca talkin,tetapi makin lama makin hilang.

Pandanganku makin ,makin kabur dan terus tidak kelihatan.Tubuhku terasa telah di timbusi sedikit demi sedikit pasir dan tanah yang di lemparkan ke atasku.Terasa semakin gelap dan ......aku kini keseorangan.




"Nanti!Nanti!Tolong!Tolong ayah,ibu!Jangan tinggalkan aku seorang.Aku takut!!!Gelap!!!Panas!!!Tolong!!!!
 
“Memadailah Kematian Sebagai Nasihat” Wallahualam..

Jumaat, 19 November 2010

APA BEZA AIDID & SOLIHIN?

aidid?
dilahirkan pada 11 mei 2005...
dihospital sultanah bahiyah..

solihin?
dilahirkan sehari sebelum aidid..

persoalannya?
kenapa aidid kecik ja? tp solihin besaq lg drpd aidid?


adid & solihin


diorang ni sepupu... xclap aku la.. tp dua pupu kot? xpun tiga pupu.. xpun kupu2.. hah.. ntah la jang... umor diorang ni baru 5 taun.. solihin ni tinggal kat penang.. raya baru2 ni baru diorang jumpa.. terkejut monyet aku tgk si solihin ni... berbanding ngan adik aku (aidid) yang kecik.. huh.. mula2 agak malu la diorang sbb dah lama xjumpa kan.. agak janggal la.. malu2 kucing gitu.. huhu... pastu ok la..

p/s : ada kwn la nti aidid nak sunat.. hehe

Khamis, 18 November 2010

TINGGAL KENANGAN

hanya tinggal kenangan...
Pernah ada rasa cinta
Antara kita kini tinggal kenangan
Inginku lupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh bintangku

Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Di sini aku merindukan dirimu.. oh
Kini ku coba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh kekasih…

Jauh kau pergi meninggalkan diriku
disini aku merindukan dirimu
kini kucoba mencari penggantimu
namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh kekasih

Pernah ada rasa cinta
Antara kita kini tinggal kenangan
Inginku lupakan semua tentang dirimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh bintangku
(Ulang) (2x)

Jauh kau pergi meninggalkan diriku
Di sini aku merindukan dirimu.. oh
Kini ku coba mencari penggantimu
Namun tak lagi kan seperti dirimu
Oh kekasih…..

Pernah ada rasa cinta
Antara kita kini tinggal kenangan

penyanyi : Saleem ft alya...
VIDEO kat youtube 

Rabu, 17 November 2010

aidiladha bersama "Rasul Iman"

hari ni hari raya... aku? macam besa la.. stil lagi beraya bersama keluarga tersayang.. tapi? taun ni laen cket kehangatan raya haji ni.. dgn hadirnya si dia di samping ku... huhu.. hatiku dah beralih kepada si dia.. dia jugala yg telah berjaya membuka pintu gerbang hatiku ini.. oh "Rasul Iman" ku... haha.. ayat xmau kalah..

rasul iman dan ibuku
 
masuk hari ni.. umor rasul iman dah 5hari... ni pun beliau xbapa nak sehat sbb kena demam kuning.. aku xsempat nak dukung beliau sbb maknya nak bwk balik kampung belah ayah beliau..

mulut muncung mcm anak burung

pic kat bawah ni plak, nampak kuning ja mata beliau.. hish.. mcmna la rasanya kalo demam kuning ni ha? panas dalam badan ka? dalam mata ka? adeh.. ciannya beliau..

 

harap2 rasul iman cepat la lega dari demam kuning ni ok.. kalo xlega? alamatnya kena dok kat hospital la jwbnya.. dok bwh lampu... alahai... cepat2 baik ek.. nanti kita bleh maen bola... ahaks!


kaunter pertanyaan : demam biru ada x?

Selasa, 16 November 2010

Tiada Cinta Tanpa Pengorbanan (selamat hari raya aidil adha)

aku xpandai nak berceramah ceramah ni.. so? aku rembat ceramah ni dari mana tah... terimalah... hehe...

'Daripada Zaid bin Arqam, dia berkata: Suatu hari sahabat Rasulullah s.a.w. bertanya: "Wahai Rasulullah, apakah yang ada pada korban itu?'' Jawab Rasulullah: "Ia adalah sunah bapa kamu, Ibrahim.'' Mereka berkata: "Apa yang akan kami peroleh daripadanya wahai Rasulullah?'' Rasulullah menjawab: "Bagi setiap helai rambut ada kebajikannya.'' Mereka berkata: "Bagaimana pula dengan bulunya wahai Rasulullah?'' Rasulullah s.a.w. menjawab: "Bagi setiap helai bulu ada kebajikannya.'' (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmizi)'

Bulan Zulhijjah merupakan bulan yang tersimpan pelbagai pengajaran bagi seluruh umat Islam selain daripada bulan yang dijanjikan pelbagai nikmat dari sisiNya. Maka tidak dapat lagi kita lari dari berbicara mengenai peristiwa pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail yang membawa kepada apa yang dijadikan sebagai ibadat korban yang ditetapkan oleh Allah swt. Allah swt telah menceritakan di dalam al-quran mengenai dua makhluk yang amat dekat di sisiNya ini yang bermaksud:

'Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?. Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar.Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu) dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami),' (As-Saaffat:102-103)

Maha Suci Tuhan, menciptakan dua susuk tubuh yang amat akur pada perintah seorang Pencipta. Betapa sukarnya Nabi Ibrahim untuk bertemu semula dengan anaknya yang ditinggalkan sejak dari kecil,dan setelah bertemu diminta pula untuk dikorbankan. Namun,cinta Allah lebih agung dari segalanya,disuarakan jua riwayat mimpi kepada si anak kecil yang masih belum kenal pada dunia, tetapi telah mengenal erti cinta. Cinta seorang hamba kepada Tuannya.

Dua susuk tubuh ini sama-sama IKHLAS berKORBAN demi CINTA kepada Allah swt.Betapa lemahnya langkah Nabi Ibrahim ketika itu kerana tahu nasib yang akan menimpa Nabi Ismail,anak kesayangannya. Dan Allah swt tidak pernah lekang walau sesaat menghitung rintih hiba hambaNya ini,apatah lagi untuk menzalimi hambanya yang beriman yang akhirnya DIA mengurniakan rahmatNya:

'Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar;Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian: ' (As-Saaffat:107-108)

Sahabat,ini merupakan kekasih Allah yang diuji sebegini rupa, bagaimana pula dengan diri kita? Cubaan dan dugaan yang dihadapi setiap hari kehidupan tidak ternilai berbanding mereka.Namun masih kita mudah berkeluh kesah dan lupa akan nikmat pemberianNya. Layakkah kita ke syurga berbekalkan mahar yang dibawa?

Cinta Nabi Ibrahim kepada Sang Pencipta mengorbankan si anak yang sangat dikasihinya,
Cinta Nabi Ismail menundukkan jiwa seorang bapa untuk redha pada ketentuan dariNya,
Bagaimana pula dengan cinta kita?
Mampukah kita mengorbankan segala harta dan masa
Apatah lagi jika yang menjadi taruhan adalah nyawa
Sungguh, kita umat akhir zaman yang lalai dengan dunia
Sehingga lupa kepada cinta kepada Pencipta
Masa dibazirkan dengan berhibur dan duduk bersahaja
Harta menjadi aset untuk berlumba siapa yang lagi kaya
Bila ditanya bila nak bertaubat,jawabnya bersahaja
Tunggu nanti bila meningkat tua
Sia-sia lah separuh usia amanah dari Yang Esa.

Marilah sama-sama kita bermuhasabah, telah cukupkah pengorbanan kita kepada agama ini sepertimana pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, kerana sejarah telah membuktikan, tiada cinta tanpa pengorbanan!

dipetik dari SINI

selamat hari raya aidiladha...

Isnin, 15 November 2010

saat menilai cinta


SETIAP kali menjelang tahun baru, melakukan resolusi mengenai karier, hal kewangan dan cinta sememangnya menjadi rutin bagi setiap orang.

Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.
Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.

Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.
Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:

1. Lupakan masa lalu
Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.

Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.

2. Temui ramai orang
Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.

Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.

3. Ubah penampilan
Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.
Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.

4. Jangan terburu-buru
Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.

5. Jangan terlalu memilih
Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.

6. Buat keputusan
Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.


petikan dari KOSMO


nota kaki : malas nak bg komitmen... sendiri lebih baik..

menjelang hari raya

menjelang hari raya.. berakhirnya puasa.. menjelma takbir senja... ewah... ni bkn raya aidilfitri la cik kak.. tp raya aidiladha!! arghhh... xkira2 janji ada aidil... ngeh3.. bila mai ja raya.. mesti 'pacific' 'city plaza' city point' 'city nurhaliza' 'city kelembai' akan wat sale... wah.. best2...

byk gila sales

ramai org beli bju

makcik2, kakak2, nenek2 pun xketinggalan jgk mesti pi beli baju raya kt sana... xcaya korang tgk.. aku sempat la jgk snap pic diorang.. caya la kakakrazzi ni... haha.. aku nak pakai baju apa ha raya ni? entahla.. xbeli dah kot.. pakai yg mana ada ja..  campur hari ni... lagi 2 hari kita nak raya.. he3.. esok lusa ja nak raya.. waaa... nak makan sekoq lembu.. huuuaarrrgghhhhh!!!


p/s: mood raya!

Ahad, 14 November 2010

kilogram?

haha.. korang caya x? sapa xcaya agkat kaki... cepat2.. aku nk tengok... mai nk cita.. ni la berat aku skg.. ngeh3.. kemarin aku terlalu aktif sgt.. balik umah aku timbang? tgk2? haha... tinggai byk ni ja... mana pi abeh lemak2 aku?

berat semakin kurang

amacam? ada percaya ka tadak caya? hish.. ringan nya... kena makan byk2 la raya korban ni... ahaks! janji bahagia...

p/s: berat aku turun.. tp aku makin chubby..
sorry beb.. rini aku nk setori pasai aidid ja.. huhu.. td seharian aku ada kt pokok sena.. x la smpai seharian.. sampai takat pukoi 2 ptg ja.. penat beb! disebabkan penat? aku xmau tulis.. aku nk show pic ja kt korang.. huhu.. nasib badan la..

program : sukaneka & konvokesyen
lokasi : tadika ummi keda, kuala nerang
jam : 8pg hingga 2ptg
tarikh : 13/11/2010 (sabtu)



menang!! lawan pakai baju kemeja

kembara proton

ajak ibu main 'ikat kaki'

baju kuning.. telinga sama saiz!

aiman & aidid

nak brebut cekelat

tgh brebut..dpt cket ja..

princess & prince charming!

nyanyian 1 malaysia
ha.. ni la nice pic.. byk aku capture.. tp xkan nk uplod smua kan? agak2 la... huhu... taun depan aidid dah x ngaji kat cini dah.. dah cau.. ikut ibu aku pi SKPS plak.. masuk PRA..


says : tringin nak masuk tadika balik..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...